S.T.E.P.

S.T.E.P.-hbp-th

de Igor Ursenco

Ce legătură ocultă, dar imuabilă, există între Sfinți, Teroriști, Epileptici și Poeți!

Cum poate o persoană obișnuită, din punctul de vedere al statisticii, să își rateze propria naștere! Și asta, cu toate calculele plauzibile pe hîrtie! Dar moartea? Ce se știe despre noua maladie incurabilă, numită ”Crepitudine”? Dar ultimile tendințe ale brandului „Shakespeare” la casa de nebuni? Care este organul de gîndire al teroristului? Care sunt simptomele plauzibile de bovarism! Ce cunoștințe de mecanică feroviară avea Anna Karenina și dacă au rămas general valabile în epoca post-modernă?

Există vreo interdependență între biografia promisă și soarta cu propulsie autonomă? Care e gradul dovedit de rubedenie între Mike Tison și Angelina Jolie! Care este ”secretul suprem” pe care nu ți-l dezvăluie nicio revistă de glamour sau toți consilierii de la ”Playboy”,”Hustler” și Penthouse” luați împreună? Ce legătură are Umberto Eco cu singurătatea regizorului de filme porno?

Care sunt variantele neoficiale despre Moș Crăciun! Ce se întîmplă cu visele inspirate din tablourile semnate de Bosch, Brueghel sau Goya! Ce gust are nectarul  zeilor și ficatul lui Prometeu! Accesează în direct versiunea balcanică a lui ”Dafnis și Cloe”, vezi dacă merită să te logodești la sfîrșitul lumii, nu înainte însă de a afla ”Teoria plauzibilă a conspirației universale”!

Cititorul fidel ar putea descoperi, ca bonus de lectură, cum să cîștige garantat la extragerea loto ”6 din 49”!

Demiurgul Logosului Apocaliptic

Printre calitățile axiologice ale prozelor scurte oferite de Igor Ursenco, în volumul de față, și care au circulat îndelung pe net, unii comentatori au ținut să remarce în special  calitatea lor extraliterară, scăpînd din atenție faptul că autorul lor se raportează manifest împotriva esteticii tradiționale. De exemplu în „S.T.E.P.“, unul dintre cele mai reprezentative texte pentru stilul inconfundabil pe care îl abordează, autorul se declară adeptul supra-senzorialității, menite să reînnoiască periodic „analogia, convenenthia, sympatheia, emulatio și signatura“ din hermeneutica sacră a culturii. Astfel – străbătînd cîmpurile semantice și narative profunde – cititorul nu poate trece prea ușor de apocalipticul ironiei și renascentismul grav deopotrivă, care, împreună, pun toate problemele majore ale omenirii să rezoneze complementar, la foc fierbinte. Efectul special care rezultă își va deconspira − inevitabil chiar și asupra lectorului mai iscusit − inflexiunile sale poetic, epileptic, terorist și sacral, toate în același timp.

Faptul că autorul poate depista, cu ironie divină dacă nu chiar sardonică, legături de adîncime și interconexiuni disparate ale fenomenelor, nu îl încurcă deloc să își împărtășească, frățește, cu cititorul, experiența și cunoștințele vaste. Dar cea mai mare realizare a sa rezultă desigur din efectul terapeutic la care ești supus chiar în procesul lecturării. Textele lui Igor Ursenco te „curăță“ definitiv și ireversibil: ca după programarea finală pe cușeta lui Freud sau la prima confesiune făcute Papei de la Roma.

Între cele două opțiuni permise, cititorul se poate bucura de libertate totală.

Alexander MIZIKOV

Un proteic infailibil

Definirea tipului de proză exploatat de Igor Ursenco este pe cât de necesară, pe atât de restrictivă. Or, exuberanţa începutului potenţează evoluţii multiple şi o localizare precipitată nu ar fi de bun augur. Însă chiar de la acest prim volum de proză scurtă e neîndoielnic faptul că Igor Ursenco îşi propune să prelungească un soi de atitudine avangardistă faţă de limbaj şi existenţă, promovată, pe latura ei suprarealistă, mai cu seamă.

Dacă eşti curios să asişti la un experiment de extrapolare a tehnicilor picturii şi ale filmului suprarealist în scriitură, te poți conecta fără nicio restricție la „priza universală“ a volumului „S.T.E.P.“, semnat de douămiistul basarabean. Invocarea subtitlului era absolut necesară, întrucît volumul se prezintă ca o colecţie de panoramări mentale şi organizări simbolice, hermetice, disponibile oricăror scenarii de interpretare valabile și nu numai, în cuprinsul cărora nu este exclus să întîlnești o lume perfect paralelă, stranie, pe alocuri morbidă, traducînd explorări experienţiale de profunzime și/sau aventuri spirituale ale eului. Autorul mizează pe efectele contorsionării datelor reale, pe asociaţia liberă formelor şi a semnelor, pe amestecul profanului cu sacrul, a obişnuitului cu supranaturalul. Nu lipseşte acestui experiment (exuberant, spuneam) un protest antidogmatic/anticanonic, prizat din înţelepciunea orientală, alchimie, astrologie, cărţile tarot sau, mai nou, ufologie şi parapsihologie.

Metodele de creaţie sunt vechi, cu origine în tablourile lui Bosch, Brueghel şi Goya, originală se arată a fi doar realitatea istorică concretă, care se face responsabilă de provocarea specifică a fantasmelor şi miturilor. De aceea modelele lui Igor Ursenco trebuiesc căutate, mai curînd, în tendințele artei identificate de Jennybird Alcantara, Pieter Gric, Ron English, Fito Espinosa şi alţi pictori (eventual fotografi, regizori de film) care înregistrează pe retina culturii mondiale imagini capabile să dea seama de mentalul oamenilor contemporani, pe de o parte, dezvoltînd un sentiment al nevoii acute de apartenenţă planetară asumată, pe de altă parte.

O asemenea logică permite decuparea, apropierea și punerea în vecinătate (binevoitoare sau, dimpotrivă, palinodică) a evenimentelor ce ţin atât de stereotipurile fabricate de industria culturii postmoderne, cât şi de reverberaţiile unui spiritul anistoric perpetuu. E de presupus așadar o legătură imuabilă între procentul de serotonină – hormonul responsabil de neurotransmiterea depresiei şi a anxietăţii şi călătoriile în imaginar – din dotarea cromosomică a „Sfinţilor, Teroriştilor, Epilepticilor şi Poeţilor“, care deschide o falie între realizările tehnologiilor din domeniul serviciilor transportului feroviar şi tragedia Annei Karenina, între sejurul mitologic/simbolic într-un autocar confortabil („prevăzut cu ultimele dotări în tehnică şi securitate a pasagerilor“) şi iniţierea esoterică în tainele morţii!

Cu siguranţă, tipurile consacrate de critică nu te ajută prea mult în descrierea acestor individuaţii plasticizate de thrillere livreşti pe cît de serios-şocante, pe atît de parodic-distractive. Spre finalul volumului aproape că nu poți scăpa de prezența unui suprarealism parodiat în formula, viziunea sau maniera acreditate de-a lungul secolelor trecute. Fantezia, căreia nu-i lipseşte raţiunea, nu mai „naşte monştri“ odioşi, ci dialoguri imaginate între membrii cuplului de brand cinematografic, Brad Pit şi Angelina Jolie, deus ex machina cu Moş Crăciun şi William Shakespeare ori suspansuri caractero-climaterice între Băiatul Rău-dar-Bun de la Polul Nord şi Fata Bună-dar-Rea de la Polul Sud. Chiar în acest amestec de abordări pro şi contra modelului ori, mai bine spus, în încercarea de reformare a convenţiilor culturale epuizate, se coagulează temerar profilul unui scriitor care trebuie neapărat urmărit.

Aliona GRATI


Cumpară cartea din Librăria online Herg Benet
S.T.E.P. de Igor Ursenco